This little organ is an original creation, inspired by numerous
illustrations in the artwork of the 12th through the 15th centuries. Its case is of black walnut with painted decorations
enclosed by bands of 22-carat gold leaf. It has a compass of 30 notes, from middle C(2’) to F(3/8’). The natural
keys are made of boxwood and the sharps of morado. The bellows, operated by the player’s left hand, consists of six
pairs of leathered pine folds between tables of pine.
The tower at the bass end of the organ contains two bourdons
(drones) which may be tuned to any note desired between G and B.
The pipes are of 75% tin, preferred to lead for
its beauty and its greater resistance to the frequent handling which such an organ undergoes. The dimensions of the pipes
were developed in exact accordance with the method of Henri Arnaut de Zwolle (c. 1445). The temperament is Pythagorean, encompassing
11 pure fifths originating from D, with the comma placed between G# and Eb. The pitch is A=440Hz.
|
Ce petit orgue est une création originale,
inspirée de nombreuses œuvres d’art du xiie jusqu’au xve siècle. Son buffet en noyer noir
est orné de bandes polychromes entre des filets de feuille d’or. Le clavier comporte 30 notes chromatiques, du
UT(2’) jusqu’au FA(3/8’). Les touches naturelles sont en bois de buis et les dièses en morado. Le
soufflet, actionné par la main gauche du musicien, comporte six plis avec des éclisses de pin, garnies de peau,
entre des tables de pin.
La tour à l’extrémité grave de l’orgue renferme deux
bourdons, qui peuvent être accordés au besoin entre SOL et SI.
Les tuyaux sont en étain (75%),
que nous avons préféré au plomb, autant pour sa beauté que sa plus grande solidité dans
un instrument qui est sujet aux manipulations fréquentes. Nous avons rédigé la taille des tuyaux en suivant
rigoureusement la méthode de Henri Arnaut de Zwolle (c. 1445). Le tempérament pythagoricien comprend 11 quintes
pures à partir de RE avec le comma situé entre SOL# et MIb. Le diapason est LA=440Hz.
|